simon schagen Home      Over ons     Nieuwsbrieven     Contact & Stichtinggegevens      Sponsoring   Projecten
simon schagen simon schagen

Samenwerking met 1e Openluchtschool Amsterdam
In 2008 wordt Stichting Zanskar-Stongde Fonds het nieuwe vaste goede doel van de 1e Openluchtschool in Amsterdam.
Medewerkers van Stichting Zanskar (Simon en Saskia) leveren materiaal voor de leraren en geven enkele gastlessen aan de kinderen van de school. De leraren gebruiken het materiaal voor hun lessen en aktiviteiten die resulteren in een demonstratie-middag en/of -avond voor ouders, kinderen en leraren en Stichting Zanskar.
Elk jaar wordt er een 'Zanskarweek' gehouden. De opbrengsten zijn voor Stichting Zanskar.

2008. Vrijwilligers van Stichting Zanskar maken een ronde langs alle klassen om te praten over de kinderen in de Himalaya en het werk van Stichting Zanskar.
Tijdens de Zanskar week worden objecten gemaakt voor de eindejaarsmarkt geïnspireerd op de maskerdansen uit Ladakh. In de gymzaal wordt een manimuur gebouwd van met wensen beschilderde stenen. Er wapperen zelfgemaakte gebedsvlaggen, er zijn aankleedpopjes in Ladakhi klederdracht, trommeltjes, wenskaarten, en overal in de school hangen uitgeprinte foto's uit Zanskar en Ladakh.
De markt is een groot succes, er is veel belangstelling.
De samenwerking met de school gaat heel goed, er is een enthousiaste commissie die de activiteiten op school organiseert en de kinderen zijn enthousiast.

2009. In het voorjaar een sponsorloop en in het najaar de Zanskarweek, en een lezing voor de ouders.
In de Zanskar week maken de kinderen boterlampjes van klei, kleurige stupa's van mooi versierde kartonnen dozen en offerbeeldjes. Alle kinderen samen bouwen een geestenval naar Ladakhs model, prachtig versierd met strikken en vlaggen en een speciale wens van elk kind. De ouders worden uitgenodigd om al het moois wat de kinderen maakten te komen bekijken en natuurlijk ook om dingen te kopen.

2010. Zanskarweek resulterend in een markt.
Dit jaar is het thema eten. Saskia heeft presentaties gemaakt over eten die de docenten gebruiken tijdens de themaweek. Op woensdagmiddag wordt de week afgesloten met een lunchmarkt in de vrolijk versierde gymzaal van de school.
Er zijn allerlei bijzondere dingen door de kinderen gemaakt, zoals mooi versierde servetten en zakjes voor de eigengebakken koekjes. En originele portemonneetjes gemaakt van melk-of joghurtpakken. De markt wordt druk bezocht en is erg gezellig.

2011. Zanskarweek, markt en sponsorloop.
Tijdens de Zanskarweek besteden alle onderwijzers op de school aandacht aan Stichting Zanskar, kinderen in de Himalaya en wat het betekent om op te groeien in armoede. Simon en Saskia geven een gastles aan alle kinderen, ze laten voorwerpen uit de regio zien en praten de oudere kinderen bij over hun leeftijdgenoten aan de andere kant van de wereld. De kleuters en kinderen tot en met groep 3 maken cupcakes om te verlopen, de oudere kinderen houden een sponsorloop. Ze worden enthousiast aangemoedigd terwijl ze rondjes om hun bijzondere school rennen.

2012. Zanskarweek en sponsorschaats.
Ook dit jaar is er weer een Zanskarweek, waarbij de school voor een aantal dagen in het teken staat van het leven van kinderen in de Indiase Himalaya. Alle kinderen krijgen in de klas bezoek van Simon en Saskia, die deze keer vertellen over het leven in Chandigarh, de stad waar de kinderen naartoe verhuisd zijn, omdat de scholen daar beter zijn dan in Ladakh. Dit jaar houdt de school een sponsorschaats: de oudere kinderen schaatsen op de Jaap Edenbaan voor Stichting Zanskar opnieuw een mooi bedrag bij elkaar.

Voorbeelden Lesmateriaal